Procedure reviewfraude Besteproduct.nl
Besteproduct.nl heeft als doel om consumenten zo goed mogelijk te voorzien van betrouwbare informatie. Hiervoor heeft Besteproduct.nl verschillende voorwaarden bepaald waar de aangesloten webwinkels aan moeten voldoen.
Om de kwaliteit en de betrouwbaarheid te waarborgen monitort Besteproduct.nl of de aangesloten webwinkels zich aan de voorwaarden houden. Indien een winkel zich niet aan de voorwaarden houdt met betrekking tot reviewfraude, treedt de procedure reviewfraude in werking. Hierbinnen vallen bijvoorbeeld het achterlaten van een review door een medewerker, het sturen op positieve reviews en het houden van reviewacties welke niet aan onze voorwaarden voldoen.
De volgende stappen worden ondernomen:
Procedure reviewfraude
1. Constatering eerste vergrijp
De webwinkel krijgt telefonisch een waarschuwing van Besteproduct.nl met de uitleg van het vergrijp. Deze waarschuwing wordt per e-mail bevestigd, inclusief een officiële brief. De betreffende review(s) wordt offline gehaald. Hierbij ontvangt de webwinkel ook de waarschuwing dat bij een volgend vergrijp de winkel één week offline wordt gehaald.
2. Constatering tweede vergrijp
De webwinkel wordt één week offline gehaald. De webwinkel wordt hier telefonisch van op de hoogte gebracht. Deze waarschuwing wordt per e-mail bevestigd, inclusief een officiële brief. Hierbij ontvangt de webwinkel ook de waarschuwing dat bij een volgend vergrijp de winkel één maand offline wordt gehaald.
3. Constatering derde vergrijp
De webwinkel wordt één maand offline gehaald. De webwinkel wordt hier telefonisch van op de hoogte gebracht en krijgt hier per e-mail een bevestiging van. In deze e-mail is een officiële brief bijgevoegd. Na één maand zet Besteproduct.nl de winkel weer online.
4. Herhaling van het vergrijp
Wanneer Besteproduct.nl wederom constateert dat er niet aan de voorwaarden van Besteproduct.nl wordt voldaan, krijgt de webwinkel een uitnodiging voor een gesprek. In dit gesprek wordt de verdere samenwerking met Besteproduct.nl besproken. De webwinkel wordt hier telefonisch van op de hoogte gebracht en krijgt hier per e-mail een bevestiging van.
Let op: afhankelijk van het vergrijp, kan Besteproduct.nl altijd afwijken van deze procedure.
Er bestaat een algemene procedure voor misleiding. Deze is te vinden op Procedure fraude en misleiding.